درمان دیسک کمر به روش غیر جراحی نیز امکان پذیر است

مشاوره رایگان درمان دیسک کمر از سراسر ایران

عملکرد دیسک کمر

باعث می شود که بتوانیم به جلو، عقب، چپ و راست خم شویم و بچرخیم. در واقع دیسک به مانند یک بلبرینگ است که زنده است!

دیسک مانند کمک فنر اتومبیل،ضربه های وارد شده به ستون فقرات را مهار می کند؛ بنابرین ما می توانیم یکنواخت راه برویم.

هنگام بلند کردن اجسام سنگین، به دیسک فشار وارد می شود، در نتیجه مهره ها که قابل فشرده شدن نیستند از شکستگی محافظت می شوند.

هر دیسک مانند اهرم های کوچکی در حرکات ستون فقرات عمل می کند و باعث می شود که ما بتوانیم اجسام سنگین را بلند کنیم.

اگر دچار آسیب به دیسک کمر شدید حتما یکی از علائم زیر را دارید

درد شدید کمر

خواب رفتگی پا

ناتوانی در انجام کار های روزانه

ضعف عضلانی

درد شدید کمر

سوزن شدن و گز گز پا

ناتوانی در انجام کار های روزانه

ضعف عضلانی

درد کمر

دیسک کمر در همه افراد وجود دارد، ولی منظور مردم از اینکه دیسک کمر دارم یعنی دیسک کمرشان پاره یا معیوب است. تشخیص بیماری دیسک کمر به چندین روش صورت می گیرد. مهم ترین آن ها شرح حال بیمار است. در بیماری دیسک کمر معمولاً دردی شدید ناگهان در کمر یا در پشت پای بیمار ظاهر می شود. معمولاً یک طرفه است و گاهی می تواند دو طرفه هم باشد. ممکن است بیمار سابقه کمردرد های مبهمی را در گذشته داشته باشد، اما به ناگهان دچار یک کمردرد یا پا درد بسیار شدید می شود. درد دیسک کمر معمولاً در مسیر عصب سیاتیک است. یعنی دردی است که از کمر شروع می شود و به داخل لگن و به پشت ران و سپس پشت ساق پا انتشار پیدا می کند. دومین راه تشخیص درد دیسک کمر انجام معاینه بیمار است. پزشک در هنگام معاینه بیمار با بالا آوردن پای بیمار باعث درد و یا تشدید درد بیمار می شود. در نهایت برای اثبات تشخیص پارگی یا بیماری دیسک کمر می توانیم از ام آر آی استفاده کنیم، که دیسک کمر را کاملا نشان می دهد و همچنین نوع بیماری دیسک، میزان و پارگی آن، و همچنین محل بیرون زدگی دیسک کمر را نشان می دهد. علاوه بر این می توان از انجام نوار عصب-عضله نیز برای اثبات پارگی دیسک کمر و تشخیص درد دیسک کمر کمک گرفت.

درمان قطعی دیسک کمر

درد کمر

معاینه اولیه و شرح حال

تست عصب عضله

انجام ام آر آی

رادیو لوژی

روش های تشخیص

معاینه اولیه و شرح حال

تست عصب عضله

انجام ام آر آی

رادیو لوژی

تزریق استروئید
اپیدورال

اینتروشن کمری

تزریق استروئید اپیدورال

اینترونشن

رزرو نوبت

بارگذاری...

سوالات متداول

دیسک کمر به دلیل ناهنجاری در یک یا چند دیسک، در بالشتک‌هایی که بین استخوان‌های گردن (مهره‌ها) قرار دارند، ایجاد می‌شود. هنگامی که دیسک معمولاً به دلیل ساییدگی یا پارگی یا فتق، آسیب می‌بیند، می‌تواند به گردن درد ناشی شده از التهاب یا اسپاسم عضلانی منجر شود.

در موارد شدید، به دلیل تحریک عصبی یا آسیب ناشی از فشار دادن عصب، درد و بی‌حسی می‌تواند در بازوها ایجاد شود.

فتق دیسک نتیجه افزایش سن و ساییدگی ستون فقرات است که از سن 20 سالگی شروع می‌شود. فراوانی این بیماری تا سن 45 سالگی به طور مداوم افزایش می‌یابد و سپس تا حدودی کاهش پیدا

می کند. کار فیزیکی سنگین، استرس و عوامل ژنتیکی این فرایندهای فرسودگی را به ارمغان می‌آورد. عوامل خطر آفرین دیگری مانند سیگارکشیدن نیز نقش مهمی دارند.

فتق دیسک گردن اغلب بین مهره‌های ششم و هفتم گردنی (CV) رخ می‌دهد.دومین محل شایع، بین مهره‌های ‌پنجم و ششم یا بین مهره‌های چهارم و پنجم گردنی است.

این ضایعه معمولاً در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد.

تنگی ستون فقرات گردنی به باریک شدن کانال نخاعی یا کانال‌های خروجی عصبی ستون فقرات گفته می‌شود. اگرچه درمان تنگی کانال نخاع گردنی شباهت‌ های زیادی به فتق دیسک گردن دارد، اما این بیماری در سنین بالاتر (بیش از 50 سال) بیشتر رخ می‌دهد و می‌تواند با بیماری‌های روماتوئید همراه باشد. در مورد فتق دیسک، بیمار این شانس را دارد که با مراجعه به پزشک متخصص و تحلیل تکه‌های بافت، باعث بهبود یافتن خود به خود علائم شود. از طرف دیگر، در مورد تنگی نخاع، بهبود خودبه‌خود نادرتر است.

کلینیک تخصصی دکتر سلطانی

آشنایی با ما