گردن درد (علائم و روش های درمان)

علائم گردن درد

علائم گردن درد می تواند از نظر شدت و مدت زمان متفاوت باشد. بیشتر اوقات، گردن درد حاد است و تنها چند روز یا چند هفته طول می کشد. در موارد دیگر، ممکن است مزمن شود. گردن درد شما ممکن است خفیف باشد و با فعالیت ها یا زندگی روزمره شما تداخل نداشته باشد یا ممکن است شدید باشد و باعث ناتوانی شود.

بیشتر اوقات، گردن درد یک بیماری جدی نیست و می تواند در عرض چند روز تسکین یابد. اما در برخی موارد، گردن درد می تواند نشان دهند‌ه‌ ی آسیب یا بیماری جدی باشد و نیاز به مشورت با پزشک دارد. اگر نوع گردن درد شما شدید است و بیش از یک هفته ادامه داشته یا با علائم دیگری همراه است، فوراً‌ به پزشک متخصص مراجعه کنید.

راه های تشخیص دیسک گردن

گرفتگی گردن

درد وحشتناک

درد هنگام حرکت

افراد مبتلا به گردن درد اغلب احساس می کنند که گردنشان سفت شده و یا حالت گیر کردگی در یک ناحیه را دارد. گردن درد گاهی اوقات باعث کاهش دامنه ی حرکتی می شود.

درد گردن ممکن است مانند درد تیز یا “خارجی” باشد که در یک ناحیه به صورت موضعی رخ
می دهد.

گردن درد اغلب با حرکت، چرخاندن یا گسترش ستون فقرات گردنی از یک طرف به سمت دیگر یا از بالا به پایین تشدید می شود.

تشعشع درد یا بی حسی

سر درد

احساس درد هنگام لمس

درد گردن شما ممکن است به سر، تنه، شانه و بازوها تعمیم داده شود؛ اگر گردن درد شما شامل فشرده شدن یک عصب باشد، ممکن است احساس بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در هر یک از بازوها یا دستان خود را داشته باشید.

دردی که از گردن شما شروع می شود ممکن است سردردی به نام سردرد سرویکوژنیک ایجاد کند. (cervicogenic headache)
گردن درد همراه با سردرد نیز ممکن است از علائم سردرد میگرنی باشد.

اگر ستون فقرات گردنی شما لمس شود (معاینه فیزیکی) ممکن است درد گردن افزایش یابد.

روش های درمان گردن درد

پزشکی که به او مراجعه کرده اید، یک معاینه ی فیزیکی انجام می دهد و سابقه ی پزشکی کامل از شما می خواهد. شما باید در مورد علائم خود به صورت دقیق و کامل با پزشک صحبت کنید. همچنین پزشک را در مورد تمام داروها و مکمل های تجویزی و بدون نسخه (OTC) که مصرف می کرده اید، مطلع کنید. حتی اگر به نظر بی ارتباط باشد، شما باید پزشک خود را در مورد هر گونه آسیب یا تصادف احتمالی که سابقاً رخ داده، مطلع کنید. درمان گردن درد با علت آن رابطه ی کاملاً مستقیم دارد؛ علاوه بر شرح حال کامل و معاینه ی فیزیکی توسط پزشک، ممکن است به یک یا چند مورد از مطالعات تصویربرداری و آزمایش‌هایی نیز نیاز داشته باشید که به پزشک کمک کند تا علت گردن درد شما را مشخص کرده و تشخیص دهد.

برای نمونه چند نوع از این تصویر برداری ها و آزمایش ها به شرح زیر بیان شده:

آزمایش خون

اشعه ی ایکس

سی تی اسکن

اسکن ام آر آی

الکترومیوگرافی

درمان گردن درد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یخ و گرما درمانی

ورزش، کشش و فیزیوتراپی

داروهای ضد درد

محافظ های گردنی

مصرف آنتی بیوتیک در صورت داشتن عفونت

تزریق کورتیکواستروئید

شل کننده های عضلانی

در موارد بسیار کم هم دیده شده که به جراحی نیاز بوده

اگر شرایطی حمله قلبی علت درد گردن باشد، فوراً به بیمارستان مراجعه کنید

درمان های جایگزین عبارتند از:

درمان کایروپراکتیک

ماساژ دادن

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

هنگام استفاده از این روش ها مطمئن شوید که با یک متخصص دارای مجوز ملاقات می کنید. بسیاری از افراد به دلیل وضعیت نامناسب و فشار عضلات، گردن درد را تجربه می کنند. در این موارد، اگر داشتن وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید و به عضلات گردن خود در هنگام درد استراحت دهید، گردن درد باید از بین برود.